W niektórych sklepach przy stanowiskach kasowych można napotkać karteczkę: prosimy o przemyślane zakupy, zwrotów nie przyjmujemy.  W innych słyszymy: zwrot terminie 30 dni z paragonem i metkami. Kto ma rację? Która wersja jest zgodna z aktualnym stanem prawnym? Obie.

Dawno temu… bo w latach 80-tych XX wieku (brzmi jak średniowiecze, a to w tych latach się urodziłam :)) prawo przewidywało zwrot niektórych towarów w terminie 5 dni. Chyba niektórzy tamte czasy dobrze pamiętają, ponieważ osobiście niejednokrotnie widziałam oburzonych klientów, twierdzących, że odmowa zwrotu jest niezgodna z prawem.

Jednak obecny system prawny de facto nie przewiduje zwrotu niewadliwego towaru. W praktyce oznacza to, że sprzedawca ma prawo do odmowy przyjęcia towaru.

Polityką szeregu sklepów (np. sieci odzieżowe) jest przyjmowanie zwrotów. Pewnie są to działania marketingowe, ale jak bardzo pomocne, prawda? Sprzedawcy w takich przypadkach często ograniczają dodatkowo zasady zwrotów, co do konieczności posiadania paragonu, braku śladów użytkowania, posiadania metek. Takie działania są dozwolone, bo przyzwolenie na zwrot to dobra wola sprzedawcy.

Przepisy prawa przewidują przyjmowanie zwrotów w przypadku sprzedaży internetowej i sprzedaży na odległość – szczegółowo opiszę ten temat w innym poście.

Oczywiście pamiętaj, że powyższe zasady, dotyczą zwrotu towaru niewadliwego. Jeśli zakupiłaś coś, co posiada wady, przysługuje Ci prawo do reklamacji. Już niedługo również na blogu.

#mamaprawniczka #prawo na zakupach #zwrottowaru

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dbamy o Twoją prywatność. Administratorem danych osobowych podanych w formularzu będzie Marzena Pilarz-Herzyk mamaprawniczka.pl, ul. Stanisława Dygata 6/11, 01-748 Warszawa, NIP: 9372476904 Podane dane będą przetwarzane w celu komentowania danego posta. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

}