W niektórych sklepach, przy stanowiskach kasowych można napotkać karteczkę: prosimy o przemyślane zakupy, zwrotów nie przyjmujemy.  W innych słyszymy: zwrot terminie 30 dni z paragonem i metkami. Kto ma rację? Która wersja jest zgodna
z aktualnym stanem prawnym? Obie.

Dawno temu… bo w latach 80-tych XX wieku (brzmi jak średniowiecze, a to w tych latach się urodziłam :)) prawo przewidywało zwrot niektórych towarów w terminie 5 dni. Chyba niektórzy tamte czasy dobrze pamiętają, ponieważ osobiście niejednokrotnie widziałam oburzonych klientów, twierdzących, że odmowa zwrotu jest niezgodna
z prawem.

Zwrot towaru w sklepie ?

Obecny system prawny de facto nie przewiduje zwrotu niewadliwego towaru.

Zasada ta dotyczy zakupów, dokonanych w sklepie stacjonarnym. Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w przypadku zakupów online i obiecuję wkrótce napisać o tym oddzielny artykuł. W praktyce oznacza to, że sprzedawca ma prawo do odmowy przyjęcia towaru.

Polityką szeregu sklepów (np. sieci odzieżowe) jest przyjmowanie zwrotów. Pewnie są to działania marketingowe, ale jak bardzo pomocne, prawda? Sprzedawcy w takich przypadkach często ograniczają dodatkowo zasady zwrotów, co do konieczności posiadania paragonu, braku śladów użytkowania, posiadania metek, określają termin zwrotu zakupionego towaru. Takie działania są dozwolone. Musisz bowiem pamiętać,
że dopuszczenie zwrotu w sklepie stacjonarnym jest dobrą wolą sprzedającego.

Oczywiście pamiętaj, że powyższe zasady, dotyczą zwrotu towaru niewadliwego. Jeśli zakupiłaś coś, co posiada wady, przysługuje Ci prawo do reklamacji. Artykuł o prawie do reklamacji, znajdziesz TUTAJ.

Marzena Pilarz-Herzyk | Mama Prawniczka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *