Foteliki samochodowe na dobre już weszły do listy zakupów, gdy przygotowujemy się do spotkania z Małym Człowiekiem. Sprawdzałam kiedyś listy wyprawkowe i na szczęście znalazłam je na każdej w kategorii tych „koniecznie do kupienia”. A jak to jest z korzystaniem z fotelików później? Szczerze? Nie zliczę sytuacji, o których słyszę, gdy Dzieci w korku wyciągane są na kolana mamy, bo samochód jedzie powoli, bo przecież nic się nie stanie, bo Dziecko płacze… Albo, gdy Dzieci do przedszkola/żłobka podwożone są bez fotelika, bo przedszkole na tym samym osiedlu, bo to tylko 500m, bo tylko jedno skrzyżowanie…. Brak myślenia to najłagodniejszy komentarz, jaki można tu dopisać. 

Dlatego poniżej małe przypomnienie dla wszystkich, którzy mają jakiekolwiek wątpliwości w kwestii  obowiązków, jakie nakłada prawo w tym temacie. Ale dodatkowo w pewnej kwestii będę namawiała Was do nieprzestrzegania prawa, a dlaczego?
O tym już przeczytacie poniżej.

Kryterium wzrostu.

Ostatnia nowelizacja prawa drogowego wprowadziła bardzo, bardzo ważną zmianę w kontekście bezpieczeństwa Dzieci. Dotychczas obowiązek fotelikowy dotyczył Dzieci, do ukończenia 12 roku życia. W nowych przepisach wprowadzono wymóg stosowania fotelika do osiągnięcia przez Dziecko 150 cm wzrostu.

Zwolnienie z „obowiązku fotelikowego”.

  • Ze względu na wzrost i wagę. Przepisy przewidziały wyjątek od powyższej zasady,
    w odniesieniu do Dzieci, które nie osiągnęły co prawda 150 cm wzrostu, ale ze względu na wagę nie jest możliwym stosownie tego urządzenia. Określono, że wzrost 135 cm i waga 36 kg zwalniają z powyższego obowiązku, jednakże warunkiem jest usadzenie Dziecka w tylnej części samochodu. (Z tego wynika zakaz przewożenia Dzieci poniżej 150 cm wzrostu na przednim siedzeniu, bez fotelika).
  • Troje Dzieci na tylnej kanapie. Drugie wyłączenie dotyczy dzieci powyżej trzeciego roku życia, w sytuacji w której troje Dzieci przewożone jest na tylnej kanapie, a ze względu na uwarunkowania samochodu nie ma możliwości wpięcia trzeciego. (Warunkiem jest, że Dziecko bez fotelika siedzi na miejscu środkowym, pomiędzy dwojgiem pozostałych Dzieci, które przewożone są w foteliku). Szczerze powiedziawszy, tak mała granica wieku, jest w kontekście bezpieczeństwa bardzo wątpliwa i to rozwiązanie jest często krytykowane, a w dobie dążenia do przedłużenia obowiązku korzystania z fotelików, wręcz trochę niezrozumiałe. (Z tego też wynika zakaz przewożenia bez fotelika Dziecka poniżej 3 roku życia). 
  • Przeciwskazania medyczne. Z obowiązku zwalnia również zaświadczenie lekarskie, które stwierdza przeciwskazanie do stosowania fotelika samochodowego.

Przewożenie Dziecka z przodu.

Z powyższego już wiesz, że przepisy przewidują zakaz przewożenia z przodu, Dziecka bez fotelika, które nie przekroczyło 150 cm wzrostu.

A jak to jest z fotelikiem? Zabrania się przewożenia dziecka w foteliku tyłem do kierunku jazdy (a więc kategoria fotelików dla najmniejszych 0-13 kg lub jakikolwiek fotelik RWF) w przedniej części samochodu, przy włączonej poduszce powietrznej pasażera.

Przepisy nie określają, co w przypadku dzieci przewożonych w fotelikach przodem do kierunku jazdy, natomiast z opinii specjalistów wynika, iż powinno się tę zasadę stosować zawsze w stosunku do dzieci (gdyż ze względu na ich delikatną budowę, każde otworzenie się poduszki powietrznej, może spowodować katastrofalne skutki).
I uwaga! Foteliki dla niemowląt, tzw nosidełka, najczęściej 0-13 zawsze montujemy tyłem do kierunku jazdy (z przodu, z tyłu) – nawet jeśli jakimś cudem uda Ci się przeciągnąć pasy w ten sposób, aby zamontować go przodem, to pamiętaj, że takie cuda się nie zdarzają.

RWF – o to oznacza i dlaczego to takie ważne?

Fotelik RWF, to nic innego, jak rear way facing, czyli tyłem do kierunku jazdy. Zastanawiasz się dlaczego foteliki te pojawiają się coraz częściej w ofertach sklepów? Chodzi o obciążenia, które działają na szyję dziecka podczas kolizji. Zbyt duże mogą doprowadzając do katastrofalnych skutków. Czy wiesz, że przy zderzeniu następującym przy prędkości 50 km/h, podczas jazdy przodem do kierunku jazdy, działa obciążenie ok 180-200kg. Dzięki odwróceniu dziecka tyłem do kierunku jazdy, redukujemy tę siłę do ok 40-60kg. Główka Twojego dziecka stanowi 25% masy jego ciała, podczas gdy dorośnie będzie stanowiła 6%. Dlatego właśnie w czasie nawet zwykłego hamowania Maluch nie potrafi jej utrzymać w pionie.

Przepisy prawa o ruchu drogowym na tę chwilę, nie obligują do przewożenie dzieci w fotelikach RWF. Natomiast zastosowanie tutaj mają normy prawa europejskiego, które określają, iż Dzieci do 15 miesiąc życia powinny być przewożone tylko i wyłącznie tyłem. Wskazuje się jednak, iż granicą w tym zakresie powinien być wiek 4 lat – i prawodawstwo idzie w tym kierunku. Drugim wymogiem – poza ukończeniem 15 miesiąca – jest osiągnięcie przez Malucha 80 cm wzrostu (ponieważ, jak napisałam na wstępie wg nowych zasad to kryterium wzrostu jest decydującym.)

Homologacja i-size.

Bardzo ważną normą, jaka wprowadza szereg wymogów (również technicznych w tej tematyce) jest norma i-size. Od dłuższego czasu można zauważyć, iż przy nazwach poszczególnych fotelików umieszczono dopisek i-size. To nie określenie modelu, a symbol właśnie stosownej homologacji.

Regulacja powyższa ma zwracać uwagę na dwa główne czynniki:
i – wskazuje na inteligentną (nowoczesna, przemyślana) koncepcję zmian,
size – wskazuje na główny atrybut klasyfikacji, jakim stał się wzrost dziecka.
Określenie i-size ma być dla  rodziców prostym i czytelnym komunikatem, że nasz fotelik spełnia najnowsze wymagania.

Podstawowe założenia i-size:

  • ISOFIX, który uniemożliwia niewłaściwe stosowanie fotelika (np. wpinanie przodem, fotelika przeznaczonego dla niemowląt);
  • dodatkowe mocowanie foteliza za pomocą podpórki lub pasu mocującego Top Tether;
  • wyżej wspomniana zasada przewożenia dziecka obowiązkowo tyłem do ukończenia przez nie 15 miesiąca życia i osiągnięcia 80 cm wzrostu;
  • łatwo do rozróżnienia klasyfikacja modeli fotelików według wzrostu Dziecka;
  • uwzględnienie nowych testów z punktu widzenia uderzeń bocznych;

Przewożenie Dziecka w taksówce.

I tutaj wkracza na scenę Pani dyspozytor korporacji taksówkarskiej, a nawet kilka Pań
z kilku firm, które w odpowiedzi na moją prośbę o samochód Z fotelikiem, jako punk honoru mają poinfomrować mnie, że:
– trudno będzie taką taksówkę znaleźć, a przecież nie ma obowiązku stosowania fotelika w taksówce, więc po co mi to;
– a jeśli już uda się znaleźć, to będę musiała dopłacić w zależności od firmy 10 lub 20 zł.

Z zakresu obowiązku stosowania fotelików, wyłączono pewną grupę samochodów, w których stosowanie fotelika nie jest wymagane m.in. taksówka osobowa, autobus, specjalistyczny środek transportu sanitarnego, pojazd Policji, Straży Granicznej, straży gminnej lub miejskiej.

Trudno mi dyskutować np. z brakiem obowiązku stosowania fotelika w karetce pogotowia ALE właśnie w zakresie taksówek, chciałabym Was namawiać do nieprzestrzegania prawa, do wytrwałego proszenia o samochód z fotelikiem, do dawania do zrozumienia, że brak obowiązku NIE podnosi bezpieczeństwa Dziecka (a wręcz przeciwnie…) Taksówka nie korzysta z żadnej turbo bański bezpieczeństwa, dzięki któremu w niej Twoje kolana są wystarczające bezpieczne. NIestety ta wyimaginowana bańka pęknie, niczym ta mydlana, przy jakimkolwiek zagrożeniu na drodze.

Kurtka w foteliku.

Jeśli dokonasz wyboru bezpiecznego fotelika i poprawnie go zamontujesz, musisz jeszcze pamiętać  o kwestii odpowiedniego przewożenia dziecka. Jednym z najczęstszych popełnianych błędów, mającym znaczenie zwłaszcza  w okresie zimowym, jest przewożenie dziecka w ubraniu wierzchnim. Kurtka czy kombinezon to kilka dodatkowych centymetrów, do których jeśli dopasujemy pasy,  to de facto nie będzie on dopasowany do małego ciałka Dziecka. W przypadku ewentualnego zderzenia, nagłego hamowania okazuje się, że Dziecko w tak napiętych pasach nie jest chronione, ponieważ pomiędzy pasami a Dzieckiem pozostaje zbyt dużo wolnej przestrzeni.  Możesz ubrać kurteczkę tyłem do przodu, przykryć dziecko kocykiem, albo skorzystać z gotowego rozwiązania, czyli śpiworka do fotelika. Rozwiązań jak widzisz jest kilka, możesz wybierać i zapewnić jeszcze większy poziom bezpieczeństwa.

Marzena Pilarz-Herzyk | Mama Prawniczka

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602).
Homologacja ECE R44/04 i i-Size (UN R129).

4 thoughts on “OBOWIĄZEK PRZEWOŻENIA DZIECI W FOTELIKACH SAMOCHODOWYCH.”

  1. Hmm. Czyli po wyłączeniu poduszek można przewozić dziecko z przodu w foteliku 0 – 13 kg tyłem do kierunku jazdy? Bardzo dużo sprzecznych informacji krąży w sieci :/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

}